Onsdag

2009-09-30 @ 20:54:36

Idag på eftermiddagen och kvällen har jag umgåts med bästa S. Vi träffas tyvärr alltför sällan nu förtiden, beror på att vi båda har för mycket att göra i skolan. Men vi ska se till att prioritera lite bättre fram över. Man måste ju faktiskt ha tid att umgås med sin bästaste kompis. Saknar tiden då vi bodde några dörrar ifrån varandra.
Oavsett vad vi hittar på så brukar vi ha grymt kul, oftast blir det ganska galna och knasiga saker vi hittar på.

Har även bokat BE-körlektion idag. Dock fanns det ingen tid förns i mitten av november...

Måsten

2009-09-29 @ 15:23:56

Jag borde egentligen ta och cykla mot stan nu, men det blåser storm ute (det är så illa att man nästan åker bakåt i nedförsbackarna) och är svinkallt. Får ta och fixa allt imorgon ist tror jag, chansen att vädret är bättre är ju inte så stor men men.

Smet tidigare från skolan idag, fy på mig

Ekonomi

2009-09-28 @ 16:00:38

Min ekonomi kommer att se lite ljusare ut snart. På fredag börjar jag mocka!! Trevligt med ett extrjobb.

Lönen har nu äntigen hittat till mitt konto, det var en trevlig läsning imorse =)

Underbara Kyra

2009-09-27 @ 20:55:47

Är nu full av inspiration efter dagens clinic som Kyra höll i. Är verkligen helnöjd med dagen och har fått många matnyttiga tips som går att applicera. Synd bara att hästen är skadad då jag skulle vilja prova allt nu... Jaja så är det.

Lite ledord från clinicen (är ju inte direkt några nyheter, men det låter ju så mycket bättre när någon annan säger det):

Rida i nuet – det spelar ingen roll hur det gick igår, iförrgår osv. Börja alltid som om det var första gången du sitter på hästen.

Galoppfattning: ge hjälpen när hästen kan fatta galopp dvs när hästen har ytterbak i marken.

Ej klämmande hjälper utan en tydlig ”spark”/knack ist och ta sedan bort skänkeln. Snabbhet i hjälperna. Man ska våga släppa skänkeln och hästen ska kunna gå utav sig själv!

Enda sättet att förändra hästens sätt att gå är att ändra sitt sätt att rida.

Ej rida sadeln framåt utan följa med i höstens gång och rida hästen framåt.

Calibra II

2009-09-26 @ 22:12:07

Det har varit många turer kring hästen Calibra II. Först stallbranden och sedan ägartvisten.
Under superligans sista omgång i Dublin blev Calibra skadad, först var det tal om en skada under träningen (?) sedan ändrades uppgifterna till att han hade skadat sig i boxen.
Idag kommer det ut att han är död, han fick tas bort pga sviterna efter boxolyckan.

Mycket har denna häst varit med om, men nu är det slut. Verkligen synd på en sådan fin häst.

Kvälls uppdatering

2009-09-26 @ 22:03:16

Min lön trillar förhoppningsvis in på kontot under måndagen, det har varit problem med utbetalningarna hos Nordea. Flera som inte fått sin lön så jag är inte ensam. Tycker dock det är lite konstigt då jag har Nordea och enligt artikeln så är det bara till andra banker det varit problem...

Imorgon är det äntligen dags för Kyra clinicen på Strömman, ska bli riktigt kul.

Vill ha

2009-09-26 @ 12:33:53

Canon EOS 450D, KL dunparka, KL ridbyxor

Tradera

2009-09-26 @ 09:31:23

Har lite grejer som jag skulle behöva "bli av" med, undrar om man ska våga sig på att tradera iväg dessa?

Lönen har fortfarande inte dykt upp på mitt konto...

Lön?

2009-09-25 @ 12:51:41

Min lön har inte hittat in på kontot ännu, suck
Förhoppningsvis gör den det snarast...

Projekt

2009-09-25 @ 10:36:15

Igår träffade min projektgrupp våran projektbeställare. Projekt kommer att bli intressant men det är mycket som vi ska göra, vi drar igång redan nästa vecka! Hur nu allt detta ska hinnas är en bra frågan då det inte finns många lediga luckor i schemat, jaja det får bli ett senare problem...

Filmtajm

2009-09-23 @ 12:29:45

Hittade en kanonbra sida där man kan se filmer och tv-serier utan att behöva ladda ner dem.
Såg första avsnittet av True Blood igår kväll, men tja det var väl inte alltför bra. Är ledig idag och tänker nu bädda ner mig i sängen och kika på någon film eller kanske ska ge True Blood en chans till. Tackvare Sam som fixade trådlöst internet till mig så slipper jag sitta vid datorbordet med datorn, det gillas

2009-09-22 @ 19:54:04

Its all or nothing

Dagens shopping

2009-09-21 @ 19:06:28

På min drygt 3h långa lunch så trampade jag ner till stan. Detta fick följa med hem:

Sthlm DG skor 495 kr (loggan sitter på hälen och DG är "broderat" med silver)

Löpartights 399 kr (ord 499 kr, hade 20% rabatt)
NIKE W DF TECH TIGHT II
Löparkläder/NIKE W DF TECH TIGHT II från stadium.se

Skararesan 16-18/9

2009-09-20 @ 20:33:52

Under dessa dagar hann vi besöka en stor del av Västra Götaland. Det var intensiva, roliga, händelserika och festliga dagar. Här kommer en kort sammanställning.

16/9
Kl 7 rullar bussen med 108 (!) studenter utfrån F&S parkering vid skolan och ungefär fyra timmar senare anländer vi till naturbruksgymnasiet som ligger strax utanför Töreboda. Där får vi först en kort information om skolan och deras arbete. Skolan är väldigt ekologiskt inriktad och nästan allt är ekologiskt, odling, skolmat och till och med elevernas arbetskläder. Dock så tycker jag att deras ekolgiska anda falerar lite när de exporterar sina grisar till England... De är även med i olika bevarande projekt vad gäller vissa gamla lantbruksdjursraser och har en biogasanläggning. Efter infon åt vi lunch i skolans matsal, där serverades det panerad sej (?), egen odlad, och det samakade ganska bra trots att fisk inte är någon favorit hos mig. Efter lunchen var det dags för rundvandring på skolans område, vi fick se biogas anläggningen, ladugården, smådjurshuset (jag klappade en orm!) och diverse lantbruksmaskiner (efter tisdagens heldag ute bland dessa var vi lite trötta på att se skördetröskor etc).

När detta besök var klart rullade vi vidare mot Mariestad där det skulle bli ett föredrag om Vadsbo Mjölk samt fika. Vadsbo Mjölk är ett imponerade projekt, när allt är klart så ska det vara 1100-1200 mjölkande kor samt lika många i rekrytering. Vi åkte sedan vidare för att ta en närmare titt på gården, som just nu ser ut som en byggarbetsplats. Om två veckor kalvar de första kvigorna in och då ska det mjölkas i karusellen med plats för 60 kor (mjölkar 300 i timmen) som ännu inte är färdig... Känns som om de kommer att få jobba hårt för att kunna få allt färdigt. Skulle vara kul att åka dit igen om typ 5 år när de (förhoppningsvis) fått snurr på allt.

Nu börjar dagen rinnat mot sitt slut och vi rullar vidare mot vandrarhemmet utanför Skara. Vi fick nycklarna till våra rum (delar 4st, några hamnade inne på hotellet och 8st på ett annat vandrarhem 4 km bort). Mitt gäng hamnar i rummen bredvidvarandra så vi är riktigt nöjda. Middagen(någon slags biffgryta med ris) serverades uppe vid hotellet och sedan blev det fullt drag borta vid de två vandrarhems byggnaderna. Vi hängde ett tag vid killarnas länga men sedan vid elva snåret var det dags att börja tänka på refrängen (vissa höll på till 3 på natten och vissa hade hållit igång sedan bussarna rullade från parkeringen vid F&S).

17/9
Frukosten serverade kl 06,45 och det var lika bra att vara på plats då för att slippa trängsel, alltså uppstigning runt 6 snåret. Bussen avgick till nästa destination kl halv 8 och nu var det Vara som stod på tur. Där besökte vi lagerhuset och fick lite info om företaget, besöka toppen på silobyggnaden (55m hög) samt se deras lab där de bla kollar kavliten på spannmålet.

Lunch serverades på ett motell i Falköping, helt okej lunch som bestod av potatis, kött och grönsaker. Därefter åkte vi vidar mot Viken. Rundvandring och fördrag om företaget. Verkligen kul att ha varit där och sett deras avelsarbete med bla embryotransfer.

Nästa stopp var Wrågården, där blev det forbollsgolf och middag. Fotbollsgolfen var till en början riktigt rolig, men efter ett antal sparkar började foten göra gör ont och bli lite segdragen då vi var så många ute på banan samtidigt så jag seplade bara 5 av 18 hål (det gjorde 2 till ur mitt lag också). Men vi förljde så klar med resten utav gänget runt banan och hejade på dem. Middagen bestod av buffe med olika slags maträtter, lax (fisk för andra dagen i rad), file och kycklingspett med diverse grönsaker. Vin ingick till maten och vi fick även en supergod efterätt!

På vägen mot vandrahemmet åkte vi förbi Hornborgarsjön, dock var det sent så det gick inte att se alltför mycket (från bussens fönster) på grund av mörkret men det finns ju ändå inga tranor där nu. Vi anlände vid niotiden vid vandrahemmet och då började visade att ladda upp igen för fest som dock efter klagomål från gårdagen, från några som inte kunde sova, hållas i samlingsrummet uppe vid hotellet. Vi beslutade att vi skulle prova på Vallevandringen i mörkret, det lyckades inte så bra då vi första gången endast kom 50 m in i skogen innan vi fick inbillningar. Andra gången kom vi något längre, ca 100 m... Men kul hade vi! Efter våra misslyckade försök hamnade vi upp på hotellet i några klasskamraters rum, snackade en hel del med folket som var där för att sedan tänka på refrängen och gå tillbaka till den efterlängtade sängen.

18/9
Uppstigning och packning av alla grejer innan frukosten som servardes som "vanligt" kl kvart i 7. Efter frukost packade vi in allt i bussarna pch bega oss de dryga två milen mot Skara för att besöka HS. Detta studiebesök var verkligen en besvikels, en kort (historisk)film om HS och sedan ett fördrag om något biogasprojekt. 20 st studenter ahde tur att få besöka Dafgårds, jag avundas dem väldigt mycket.

Sista besöket för denna resa var en gårdsbutik utanför Lidköping, där åt vi även lunch. Studiebesöket var väl ingen höjdare, för mycket snack om hur gården gick i arv till dagens ägare. Något intressantare var det att hör om hur iden till butiken började och gå runt i deras växthus. Till lunch serverades det regnbågslax (tredje dagen med fisk, under dessa dagar har jag ätit fisk så det räcker och blir över för detta år) med dillstuvadpotatis och sallad.

När magen var full med mat var det dags för att packa in oss en sista gång i bussarna och börja rulla hemåt!

Im back

2009-09-20 @ 16:24:03

Tillbaka igen efter tredagars resan runt Västra Götaland och två dagar utan min dator. Uppdatering om resan kommer :) Kul och festligt hade vi!

Skara

2009-09-16 @ 06:01:45

Nu drar jag snart till Skaraslätten. Åter om 3 dagar =)

Studiebesök

2009-09-15 @ 19:27:31

Idag har det verkligen varit kanonväder, strålande sol, klarblå himmel och +20 grader ute. Dagen har tillbringats utomhus vid naturbruksgymnasiet strax utanför stan, genomgång av diverse olika lantbruksmaskiner som kultivator, skördetröska, harv, traktor mm mm. Även besök i den nya lösdriftslagårn (dock inte första besöket för min del) samt lite prat om ensilering. Känns som om detta var en upprepning på introkursen som vi läste i ettan då vi gjorde ett liknande studiebesök där.

Imorgon åker vi (drygt 100 studenter) och gör Västergötland osäkert i 3 dagar. En massa ska hinnas med under dessa dagar bla besök på Vadsbo där de håller på att bygga en lagård för 1100 kor (!), hushållningssällskapet, Viken mfl ställen. Blir nog trevligt.

NEK

2009-09-14 @ 19:04:43

Dagens föreläsning om nationalekonomi (mikroekonomi) var väl inte direkt så mycket att hänga i julgranen. Väldigt mycket dravel innan föreläsaren kom till vad det handlade om, utbud och efterfrågan. Tog nog minst 2h innan han kom dit. Varför lixom krångla till det så himla mycket? Ne tacka vet jag Stina på högstadiet och Ove på gymnasiet som beskrev det hela så himla enkelt men fortfarande på samma nivå! Undrar om jag ska leta reda på dem gamla anteckningarna...

Måndag

2009-09-14 @ 09:46:29

Vaknade vid sjutiden imorse och kunde inte somna om, så det var bara att kliva upp. Börjar klockan 13 idag så jag hade tänkt ta lite sovmorgon men icke. Gick ner till köket och bakade lite bröd, nu kan jag fylla upp frysen igen.
Vet jag inet vad jag ska hitta på tills jag börjar skolan, kanske ska försöka sova lite igen?

Im stuck

2009-09-13 @ 22:23:50

Im thinking of him

Lördag

2009-09-12 @ 18:56:12

Vaknade imorse och kände mig skitkass rent utsagt, hoppas att det inte är en förkylning (eller i värsta fall flunsan) på G. Jag har inte tid med att vara sjuk.

Åkte iaf in till stan trots mitt tillstånd och hem kom jag med ett stycke torrschamp, ett stycke pärmregister och ett par jeans. Hade velat haft ett par skor också men orkade inte springa runt så mycket.

På eftermiddagen kände jag mig lite bättre och åkte mot stallet, promenad med halta L och trimmning på Z var dagens uppdrag. Z kändes helt okej, svarade bra på de sidförande hjälperna och gjorde öppnor riktigt hyggligt. Rakriktningen fungerade den också, det börjar ta sig för lillkillen. Nå nu är han ju inte så liten längre, hela 6 år men ridmässigt har han sammanhängande bara varit igång ett år.

Nu är det snart dags för lite käk och sen tänker jag inte prestera så många knop ikväll...

studier & jobb

2009-09-11 @ 11:27:59

Efter att ha läst en artikel i tidningen så kanske min dröm är möjlig, men vågar jag ta steg och har jag råd?

Har ett jobb på G nu, mockning nere på hästkliniken. Nästa gång någon hoppar av så är det min tur, ska på intro på tisdag. Hoppas hoppas, skulle underlätta min ekonomi betydligt.

Helg

2009-09-10 @ 12:54:24

Nu har jag helg till måndag kl 13.15, så skönt!

Vitaminer

2009-09-09 @ 20:15:42

Vitaminer är näringsämnen som kroppen själv inte kan bilda. Vad som är vitamin är olika för olika djurslag. Mikroorganismer i hästens tarmkanal kan bilda vissa utav vitaminerna (B och K) som hästen behöver. Vitaminer delas in i vattenslösninga (B och C) och fettlösliga (A, D, E och K). Vid ett överskott av fettlösliga vitaminer kan de lagras i fettvävnad och användas vid behov.

Vitamin B
Många hästägare tillsätter olika B-vitamin i hästens foder. Men det finns inga beskrivningar av bristsymtom för någon av B-vitaminerna. Mikroorgansimer i hästens grovtarm bildar vitamin B och innehållet av B-vitaminer i de vanliga fodermedlen för häst täcker behovet i normala fall. Ett överskott av B-vitamin är inte skadligt för hästen då det snabbt utsöndras med urinen, det extra tillskott av B-vitamin som hästägaren ofta tillsätter hästens foder är alltså en onödig utgift...

Vitamin C
Vitamin C räknas inte som ett vitamin för häst, då hästen själv bildar det C-vitamin som den behöver. Dock har jag sett att på vissa fodertillskott att vitamin C finns med på innehållsförteckningen, alltså en onödig tillsats.

Vitamin D
När hästar (även vi och andra djur) utsätts för solens UV-strålar bildar huden D-vitamin. Därför lider inte hästar som vistas ut någpn brist på D-vitamin. Jämfört med andra djur har hästar normalt mycket låga halter av D-vitamin i blodet.  Vitaminet är toxiskt redan vid ganska låga överskott, redan vid ett innehåll i foderstaten på 4-5 ggr behovet finns risk för negativa effekter.

090909 (2)

2009-09-09 @ 18:46:13

Jag har överlevt dagens långa skoldag, hjärnan är lite mör just nu då det var mycket nytt att ta in. Traktor föreläsningen var faktiskt ganska intressant, elle bra mycket intressantare än gårdagens politikföreläsning...
Datorövningen som vi hade på kära GC i datorsalar med nada luftkonditionering avlöpte väl, inte lika värdelös som dem kan vara.

Imorgon är det marknadsföring som står på schemat, kan nog bli intressant.

Fotboll och Idol står på kvällens agenda :)

Saknar

090909

2009-09-09 @ 08:19:20

Idag blir det verkligen en hel dag i skolan, 9-17 ska jag vara där. Börjar med en föreläsning om traktorer i 2h, spännande va? Fortsätter sedan med 1h föreläsning om hm, vad var det nu igen, ja nånting. Sedan är det dags för lunch och efter den, med start kl 13, är det datorövning till kl 17, wiee

Nu är det dock dags att käka frukost

Montt Mardié

2009-09-08 @ 22:15:13

Idol

2009-09-08 @ 21:07:16

Första avsnittet av Idol är nu slut och jag tror nog att detta år blir det bästa. Första tjejen var riktigt bra och Jon var stört skön, inte så konstigt då han är västeråsare ;).

Nu ska jag nog ta och gå ner till köket och provsmaka Rs chokladkaka som hon gjorde på eftermiddagen. Sen blir det att fortsätta att skriva rent anteckningar, är nästan klar, innan jag drar täcket över mig.

Dagens...

2009-09-08 @ 18:11:05

...kläder: jeansleggings från GT, långt linne från GT och en adidas firebirdtröja. Väldigt soft
...makeup: mascara
...frukt: päron
...lunch: min mumsiga veg. lasagne
...middag: amerikanska pannkakor
...låt: This is your song - Ronan Keating
...väder: halv klart
...tv: Idol 2009
...läsning: UNT

Tisdag

2009-09-08 @ 18:03:15

Idag har jag lärt mig lite om bidragskalkylering och jordbrukspolitik. Den 3h långa föreläsningen imorse om bidragskalkylering gick i ett rasande tempo, synda att klockan inte gick lika fort. Hängde med på en del och mindre på en annan, jag upprepar det jag skrev tidigare och det är att jag är glad att jag inte valde ekonomiinriktningen...

Jordbrukspolitik föreläsning (som även den var 3h) var ingen höjdare (höll på att somna så jag och R gick i pausen när det var en timme kvar) även om föreläsaren gjorde sitt bästa och såg riktigt trevlig ut. Gunnar hette föreläsaren och då tänker man sig en 55-60 åring, men icke han var runt 25-30 och doktorand. Jaja se vad man kan ha fel.

Nu: skriva rent föreläsningsanteckningar.
Senare: kika på Idol 2009 som börjar idag.

Måndag

2009-09-07 @ 22:57:05

Dagen kan sammanfattas så här:

Fältvandring på delar av skolans 1000 ha åkerareal
En riktigt lyckad lasagne som jag gjorde till lunch
1000m simning på fyrishov
Beck, I stormens öga, på bio
En massa snack med S, trevligt värre

Show

2009-09-06 @ 09:31:56

Igår så var det jubileumsshow, mycket folk och trevlig stämning var det. Jag visade goa M, fjordingen, på rasvisningen. Eftersom hon är fjording så ska hon ju ha stubbman vilket jag var tvungen att fixa innan visningen. Tog hjälp av klippmaskinen för att kunna komma igenom hennes långa och tjocka ruffs till man. Efter lite finfixande med en sax så såg det väl någorlunda bra ut när jag var klar.  Visningen gick bra och tror att hon tyckte det var lite skoj. Övriga nummer i showen var riktigt bra, speciellt dressyren där en tjej visade en ponny med ett jäkla steg och utstrålning. Den hade tydligen vunnit championetet på 90% nånting. Synd att man är för gammal att rida ponny...

Idag blir det ponnydressyr för hela slanten, ska bli skoj. Håller även tummarna för E och Z som är i mina trakter och hoppar 110 och 120 (debut). Håller också tummarna för R och T som hoppar 130 på samma tävling.

FEK

2009-09-05 @ 09:50:55

Lyckades inte slumra alltför länge igår, men var förvånansvärt pigg ändå tycker jag. På eftermiddagen hade vi en 3 timmars företagsekonomiföreläsning. Kan bara säga att jag är glad att jag valde den inriktningen som jag gjorde och inte ekonomiinriktningen. Föreläsaren var riktigt bra och verkligen försökte göra ämnet intressant och lyckades väl till viss del, men nja ekonomi är inget för mig. Är säkert bra att kunna och det gör att jag ev funderar på att läsa någon ekonomikurs även om det verkligen är boring. Igår fick vi lära oss om soliditet, likviditet, rentabilitet, hur balans- och resultaträkning görs (tack småföretagandekursen på gymnasiet för det lärde jag mig där) mm mm.

Tog sedan bussen mot byn, trodde det var träning inför idag för min del. Men icke, de hade glömt att "meddela" mig ändringen, trött som ett as hjälpte jag till lite när de andra tränade. Åkte sedan hem och grejade lite. Somnade inte förns efter 23-tiden...

Idag är det jubileum så det blir stallet för min del på eftermiddagen, ska även skritta L en sväng. Ingen fest för mig ikväll, är inte pepp och imorgon väntar en dressyrtävling för ponnytjejen jag brukar hjälpa ibland.

Almost an all nighter

2009-09-04 @ 09:27:54

Jädrar vad det var kul i natt, var hemma strax efter kl 4 och sedan var det uppstigning kl 7 för att vara i skolan kl 8. Förvånansvärt pigg är jag fortfarande men nu ska jag gå och slumra en stund innan föreläsningen som börjar kl 13. Var verkligen ovärt att gå upp och plantera några frön i en kruka, trodde att det var obligatoriskt (precis som resten av kursarna) med det var det tydligen inte suck.

Som sagt igår var det verkligen kanon, mycket folk och bra musik. Osteoblasterna spelade ett tag, verkligen kalas bra!

Magnum Coco Choc

2009-09-03 @ 19:47:30

Idag när jag var ner på stan passade jag på att prova den nya Magnum glassen. Choklad (iofs mörk), vaniljglass, kokos och shokladfudge kan ju bara inte bli fel. Supergod och jag kan varmt rekommendera den! Ett minus är priset, hela 17 kr för en lite glass. Men ja god var den!

Men den godaste Magnum glassen som finns är Magnum Ego, jag vill ha tillbaka den!!

Fritid?

2009-09-03 @ 16:53:43

Jag kommer nog inte att ha så mycket fritid denna höst känns det som, det ska göras projektarbete, gås på föreläsningar, åkas på studieresor och studiebesök, ja listan kan göras lång. Fattar inte hur allt ska hinnas med?

Men ikväll blir det lite galej, släpp till 04. Imorgon är det dock uppställning i växthus 13 kl 8.00 (Inte ens en kvart sovmorgon får man). Jaja det ska nog fixa sig ;)

IKEA

2009-09-02 @ 21:45:34
Efter skolan tog jag och R bussen mot IKEA. Det var första gången som jag var in i den nybygda butiken som är på två plan, det var väldigt stort och fräscht. Köpte inte alltför spännade grejer men det som följde med hem var:

Hittade inga örngott till kuddarna så imorgon tänker jag cykla ner till stan och kika efter det och lite annat.

90,7%

2009-09-01 @ 21:07:19

Denna häst är ju bara helt otrolig, titta och njut!

Första september

2009-09-01 @ 19:20:47

Idag var det en soft dag i skolan. På förmiddagen satt vi husdjurare och förberedde inför eftermiddagens redovisning om vad vi har lärt oss under alla dessa år här. På eftermiddagen var det då dags för de olika inriktningarnas redovisningar, verkligen soft.

Imorgon blir det nog också en lugn dag, bara att sitta och lyssna på information om projekten. Sedan åker jag och R till IKEA och shoppar loss...