Skararesan 16-18/9

2009-09-20 @ 20:33:52

Under dessa dagar hann vi besöka en stor del av Västra Götaland. Det var intensiva, roliga, händelserika och festliga dagar. Här kommer en kort sammanställning.

16/9
Kl 7 rullar bussen med 108 (!) studenter utfrån F&S parkering vid skolan och ungefär fyra timmar senare anländer vi till naturbruksgymnasiet som ligger strax utanför Töreboda. Där får vi först en kort information om skolan och deras arbete. Skolan är väldigt ekologiskt inriktad och nästan allt är ekologiskt, odling, skolmat och till och med elevernas arbetskläder. Dock så tycker jag att deras ekolgiska anda falerar lite när de exporterar sina grisar till England... De är även med i olika bevarande projekt vad gäller vissa gamla lantbruksdjursraser och har en biogasanläggning. Efter infon åt vi lunch i skolans matsal, där serverades det panerad sej (?), egen odlad, och det samakade ganska bra trots att fisk inte är någon favorit hos mig. Efter lunchen var det dags för rundvandring på skolans område, vi fick se biogas anläggningen, ladugården, smådjurshuset (jag klappade en orm!) och diverse lantbruksmaskiner (efter tisdagens heldag ute bland dessa var vi lite trötta på att se skördetröskor etc).

När detta besök var klart rullade vi vidare mot Mariestad där det skulle bli ett föredrag om Vadsbo Mjölk samt fika. Vadsbo Mjölk är ett imponerade projekt, när allt är klart så ska det vara 1100-1200 mjölkande kor samt lika många i rekrytering. Vi åkte sedan vidare för att ta en närmare titt på gården, som just nu ser ut som en byggarbetsplats. Om två veckor kalvar de första kvigorna in och då ska det mjölkas i karusellen med plats för 60 kor (mjölkar 300 i timmen) som ännu inte är färdig... Känns som om de kommer att få jobba hårt för att kunna få allt färdigt. Skulle vara kul att åka dit igen om typ 5 år när de (förhoppningsvis) fått snurr på allt.

Nu börjar dagen rinnat mot sitt slut och vi rullar vidare mot vandrarhemmet utanför Skara. Vi fick nycklarna till våra rum (delar 4st, några hamnade inne på hotellet och 8st på ett annat vandrarhem 4 km bort). Mitt gäng hamnar i rummen bredvidvarandra så vi är riktigt nöjda. Middagen(någon slags biffgryta med ris) serverades uppe vid hotellet och sedan blev det fullt drag borta vid de två vandrarhems byggnaderna. Vi hängde ett tag vid killarnas länga men sedan vid elva snåret var det dags att börja tänka på refrängen (vissa höll på till 3 på natten och vissa hade hållit igång sedan bussarna rullade från parkeringen vid F&S).

17/9
Frukosten serverade kl 06,45 och det var lika bra att vara på plats då för att slippa trängsel, alltså uppstigning runt 6 snåret. Bussen avgick till nästa destination kl halv 8 och nu var det Vara som stod på tur. Där besökte vi lagerhuset och fick lite info om företaget, besöka toppen på silobyggnaden (55m hög) samt se deras lab där de bla kollar kavliten på spannmålet.

Lunch serverades på ett motell i Falköping, helt okej lunch som bestod av potatis, kött och grönsaker. Därefter åkte vi vidar mot Viken. Rundvandring och fördrag om företaget. Verkligen kul att ha varit där och sett deras avelsarbete med bla embryotransfer.

Nästa stopp var Wrågården, där blev det forbollsgolf och middag. Fotbollsgolfen var till en början riktigt rolig, men efter ett antal sparkar började foten göra gör ont och bli lite segdragen då vi var så många ute på banan samtidigt så jag seplade bara 5 av 18 hål (det gjorde 2 till ur mitt lag också). Men vi förljde så klar med resten utav gänget runt banan och hejade på dem. Middagen bestod av buffe med olika slags maträtter, lax (fisk för andra dagen i rad), file och kycklingspett med diverse grönsaker. Vin ingick till maten och vi fick även en supergod efterätt!

På vägen mot vandrahemmet åkte vi förbi Hornborgarsjön, dock var det sent så det gick inte att se alltför mycket (från bussens fönster) på grund av mörkret men det finns ju ändå inga tranor där nu. Vi anlände vid niotiden vid vandrahemmet och då började visade att ladda upp igen för fest som dock efter klagomål från gårdagen, från några som inte kunde sova, hållas i samlingsrummet uppe vid hotellet. Vi beslutade att vi skulle prova på Vallevandringen i mörkret, det lyckades inte så bra då vi första gången endast kom 50 m in i skogen innan vi fick inbillningar. Andra gången kom vi något längre, ca 100 m... Men kul hade vi! Efter våra misslyckade försök hamnade vi upp på hotellet i några klasskamraters rum, snackade en hel del med folket som var där för att sedan tänka på refrängen och gå tillbaka till den efterlängtade sängen.

18/9
Uppstigning och packning av alla grejer innan frukosten som servardes som "vanligt" kl kvart i 7. Efter frukost packade vi in allt i bussarna pch bega oss de dryga två milen mot Skara för att besöka HS. Detta studiebesök var verkligen en besvikels, en kort (historisk)film om HS och sedan ett fördrag om något biogasprojekt. 20 st studenter ahde tur att få besöka Dafgårds, jag avundas dem väldigt mycket.

Sista besöket för denna resa var en gårdsbutik utanför Lidköping, där åt vi även lunch. Studiebesöket var väl ingen höjdare, för mycket snack om hur gården gick i arv till dagens ägare. Något intressantare var det att hör om hur iden till butiken började och gå runt i deras växthus. Till lunch serverades det regnbågslax (tredje dagen med fisk, under dessa dagar har jag ätit fisk så det räcker och blir över för detta år) med dillstuvadpotatis och sallad.

När magen var full med mat var det dags för att packa in oss en sista gång i bussarna och börja rulla hemåt!