Lagårn

2010-03-08 @ 21:31:05

Måndag och tillbaka till vardagen igen.
På dagens schema stod ett besök i lagårn på K-ängen för att följa DVs arbete i besättningen. Hade väntat mig mycket mera av dagen än vad det visade sig skulle bli. Trodde att vi skulle följa arbetet i besättningen med behandlingar och förebyggande åtgärder osv. Men icke... Vi stod iprincip bara i 3 timmar i lagårn och lyssnade när vet. pratade och prata det kunde han. Dock pratade han mycket om sånt vi redan vet. Provmjölkning och "analys" av mjölken för att påvisa mastit/höga celltal var väl det mest spännande... Tittade även på en ko med navelbråck, en annan med svullnader/bölder på framknäna och en med skav mellan benet och juvret. Men inga behandlingar var det tala om, utan bara konstaterande om att det var som det var.

Blev även lite prat om smittskydd, som om vi inte redan har koll på det efter alla dessa besök vi redan varit på. Jag har nu en ren och en skitig sida i min hall, den skitiga sidan innefattar dagens besökskläder. Tur att jag har tvättid imorgon så att jag inte behöver ha dessa liggandes i hallen. En härlig kodoft har nu spridit sig i mitt rum... (en klar nackdel med att bo litet) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0