Medvetenhet

2010-12-15 @ 19:51:46

Med mina studier här på SLU så har jag blivit så himla mycket mer medveten om vardaliga saker och ting. Jag önskar att alla kunde få ta del av vissa saker redan i grundskolan på tex samhällskunskapen eller hemkunskapen (som nog inte heter så längre...). Saker som hur livsmedelsproduktionen ser ut med djurhållning, odling, hur mycket arbete det krävs för att få fram ett livsmedel mm. Ett besök på en bondgård borde vara obligastoriskt!

Jag blir mörkrädd när jag hör att folk tror att mjölken "produceras" i mejerihyllan på ICA, de vet inte att det krävs en kalv för att det ska bli den där litern i hyllan och att kalven egentligen är en "restprodukt" inom mjölkproduktionen. Sen har vi det här med ekologisk och konventionell produktion, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om all för- och nackdelar. Allt som låter så bra med den ekologiska produktionen är inte så hållbart i längden...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0