Div II final

2009-10-25 @ 08:38:06

Igår var det dags för hösten första och enda tävling för min del. Ryckte in i klubbens div 2 lag, efter som L fortfarande inte är riktigt ok så lånade jag en annan häst som gått dem andra två tidigare omgångarna i div 2 (ryttaren som lånade henne "tröttnade", då det inte gick så bra för dem i omgång 2 då hästen inte bjöd till).
Har hunnit sitta på hästen tre gånger innan tävlingen (aldrig ridit progam på henne), varav en gång för tränare, alltså inte helt optimalt. Hästen är ett sto med ganska svag egen bjudning och kan bli ganska tittig på banan. Tävlingsdagen började med att jag upptäckte att hon var brunstig, hjälp hur ska detta gå tänkte jag då hon blir snäppet värre när hon är brunstig... Jag hade som tur var garderat mig med sporrar med trissor och förberett mig på att rida med allt jag har inne på banan. På framridning kände jag att hon var förvånansvärt alert och framåt, skrittade fram ganska länge för att sedan jogga igång henne. La till lite galopp på slutet av framridningen, lät henne till en början bara galoppera på runt fyrkanten i båda varaven. La sedan till lite förvänd galopp, klockrent i vänster men värre i höger där hon gärna byter (vilket är väntat).

Runt tävlingsbanan var det dekorerat med en massa blommor och framför domaren var det en hel djungel. Hon kollar så klart en del på detta men ger sig ganska snart. Lyckas få henne ganska framåt trots avsaknad av spöet.
Inridningen i galopp kändes bra till en början men på vägen mot X bryter hon av till trav så det blir en hel del travsteg innan halt vilket resulterar i en 4a. Får igång henne i en hyfsad trav sedan och i mellantraven så svarar hon även här hysat vilket blir en 6a i betyg. Sedan var det dags för skänkelvikning på diagonalen, kommer igång lite sent och hon vill inte riktigt, 5a i betyg och det är koeff 2 så jag tappar två poäng där. Sedan vänder vi upp på medellinjen igen och ska lägga volter, ena volten betyg 7 och den andra en 8!.
Skänkelvikning igen på diagonalen och har ett mycket bättre flyt, 6a och även här koeff 2. Mellantrav för att saden övergå till skritt och ökad skritt, lyckas få till en ganska bra ökad skritt = 7a. Nu är det dags för 3 bågar i galopp, förvanänd galopp alltså, börjar som tur är i vänster galopp och vi belönas med en 6a och här är det också koeff 2. Jag andas ut lite att vi fixade detta då hon gärna byter i vanliga fall.
Mellangalopp på diagonalen för att sedan bryta av till trav och strax efter det fatta höger galopp och rida 3 bågar igen. Detta är det svåra varvet och jag börjar med att få en halv bra första bågen och i ingången mot andra måste jag rida sluta på att hon inte ska byta. Tappar sedan lite i andra halvan av bågen 2 och hon byter. Rättar till snabbt men poängen blev en 4a och vi tappar en heldel poäng då det är koeff 2, jaja det var nästan väntat.
Mellangalopp på långsidan och hon bjuder till riktigt och det blir inget bra upptag vid H, ville inte riskera att hon byrter av till trav, och därmed ingen bra hörnpassering. Vändning sedan från B och in på X för att sedan vända in på medellinjen och göra helt vid G. Har (för) bra galopp in och "sladdar" ut i vändningarna samt att hon brytar av förtidigt = betyg 4 eller om det nu var 5. Hon gör dock en bra halt som belönas med en 7a. Jag red varkligen med allt jag hade och hade inte kunnat gjort det så mycket bättre, tror att jag flåsade mer än hästen ibland :P (måste börja träna igen).

Är verkligen nöjd med ritten med tanke på omständigheter, det vi missar på är väntat och behöver finslipning för att bättrar (vilket jag inte hunnit med medtanke på hur lite jag ridit henne). Resultatet blev 58,39%, verkligen helt okej i en LA och med tanke på omständigheterna (igen). Om vi fixat förvända galoppen så hade vi haft 60%...
Jag blev inte sämst i laget och kom inte heller sist i klassen (vilket var målet :P). Laget slutade på en fin 3e plats och totalt i serien 4a, en poäng efter 3an. Nu väntar div 1 till våren, vi har alltså lyckas med målet för året som var att kvala tillbaka till ettan detta trots en massa skadade hästar nu under hösten.

Gammal bild på hästen (i en konstig vinkel) från när ägaren tävlade henne år 2008.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0