Pigs

2009-11-25 @ 19:04:07

Ingen har väl kunnat undgå bilderna om hur våra svenska grisar behandlas. För mig kommer dessa bilder inte som en chock och jag är verkligen inte förvånad. Dock är filmen ganska vinklad med klipp från olika gårdar men det försvarar inte hur det är i de enskilda fallen. Jag stödjer inte de som gjort denna film då jag tycker att de har lite fel syn på detta med djurvälfärden och samtidigt så stödjer jag inte heller de som behandlar sina djur så här. 

Slaktgrisar föds ju upp för att producera kött, för att det ska bli ett bra kött måste djuren ha det bra. Producenterna tjänar inget på att snåla på t.ex. ströet i boxarna. Grisar naturliga beteende är att böka och får de inte utlopp för detta och är stressade kan de börja bita på varandra. Svansbitning är en "vanlig" beteendestörning hos grisar, om en svansbiten gris inte behandlas direkt finns det risk att det bildas bölder i kroppen. Bölderna upptäcks inte förns djuret slaktas, förutom att det är plågsamt för grisen med bölder blir det avdrag i slakten för producenten. Som sagt producenten tjänar inga pengar på att behandla sina grisar illa!   


"Svin har två ben och grisar har fyra"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0