äntligen!

2009-11-28 @ 20:23:45

Igår red jag för M, med tanke på hur L kändes i torsdags hade jag inte ett alltför för stort hopp om att det skulle gå bra. Men tji fick jag, hon kändes faktiskt riktigt trevlig. Red på en mindre fyrkant och fick lägga volter (12 meter) i vartannat hörn, på långsidorna red vi öppna. I volterna skulle vi först öka tempot och efter att ha jobbat med det ett tag så fick vi minska tempot på volterna. L var inte alls tjafsig och förvånansvärt stadig, hittade en riktigt bra känsla där hon tog stöd på bettet och spårade riktigt fint. Samma sak reds i galoppen, jag gjorde volterna något större, drygt 15 m, då hon inte är helt igång än och inte riktigt orkar hålla ihop sig. Detta gick också förvånansvärt bra och även här var hon stadig. Är riktigt nöjd med träningen, en basic övning som vara alldeles lagom för L då vi fick chansen att hitta en bra ridkänsla. Det finns hopp inför vårens div 1 om vi fortsätter så här.

Idag kändes L riktigt fin och trevlig, fick ett fint stöd redan i skritten där hon annars bara brukar släppa bettet. Joggade igång i trav och växlade mellan volter och skänkelvikning. I själva arbetet fortsatte jag att jobba med volter, red dem så att medellinjen var mitten på en 12 meters volt och volterna gjorde jag längs hela linjen (många "ihop satta volter"). L lyssnade och väntade riktigt bra på mina hjälper och jag fick henne riktigt loss. Red även lite diagnola sluta från hörnet mot x för att sedan rida diagonal sluta mot nästa hörn på samma lång sida, även här lyssnade och väntade hon på mina hjälper. Tog lite galopp i båda varven på en stor mitt volt.

Är riktigt nöjd med hur hon har känts och den fina ridkänslan jag får. Tror inte att hon har känts så här bra någongång faktiskt, skadan har fört något gott med sig. 

Imorgon blir det först en liten skrittur och sedan jogg och galopp i paddocken, alldeles lagom efter två dagars tränande.

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0