Jordgubbs- och vit chokladmoussetårta

2009-07-13 @ 22:35:34

Denna tårta gjorde jag till min födelsedag i juni, verkligen supergod!



30 min + 5 timmar i frysen


Smält den vita chokladen försiktigt på låg effekt i mikrovågsugnen eller över vatten bad.


Till 8-10 bitar:

1 färdig marängbotten

  

Vit chokladmousse

150 g vit choklad

½ msk smör

2 äggulor

2½ dl vispgrädde


Jordgubbsmousse

1 liter jordgubbar

4 gelatinblad

¾ dl vatten

1 dl strösocker

2½ dl vispgrädde


Garnering

Jordgubbar

Hyvlad vit choklad


Gör så här:

Lägg marängen i en form med löstagbar kant, 26 cm i diameter.


Chokladmousse: Smält choklad och smör över vattenbad eller i mikrovågsugn. Ta bort från värmen och rör ner en äggula i taget. Vispa grädden. Blanda ner lite av grädden i chokladen och vänd sedan ner chokladen i smeten. Häll chokladmoussen i formen och se till att den blir jämnt fördelad. Frys ca 45 min så att moussen stelnar.


Jordgubbsmousse: Snoppa jordgubbarna och mixa dem till puré. Lägg gelatinet i kallt vatten 5 min. Koka upp vatten och socker. Dra kastrullen från värmen och låt gelatinbladen smälta i sockerlagen. Låt svalna. Blanda med jordgubbspurén. Vispa grädden och vänd ner den i jordgubbspurén. Häll moussen över den vita chokladmoussen. Frys tårtan minst 4 timmar. Låt tårtan tina i rumstemperatur ca 30 min före servering. Garnera med jordgubbar och hyvlad choklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0